RUT/ROT-avdrag
RUT och ROT-avdrag innebär att ni som Privatpersoner har rätt till en skattereducering på tjänster anslutna till hemmet.
För att Vi som Företag ska kunna ansöka om RUT/ROT-avdrag, behöver vi erat personnummer. Utan erat personnummer kan vi inte ansöka om RUT/ROT-avdrag hos Skatteverket. Självklart behandlar vi alla era personliga uppgifter med intigritet enligt GDPR-lagen, läs gärna våran Intigritetspolicy.
Vi ordnar med allt rörande Skatteverket och RUT/ROT-avdrag. Fakturan ni får av oss är redan skattereducerad med RUT/ROT-avdrag. Blir ni som Kund nekad av Skatteverket när vi gör våran ansökan, är Ni skyldig till att betala hela kostnaden till Oss.
RUT ger upp till 50% avdrag på arbetskostnaden och ROT ger upp till 30% avdrag på arbetskostnaden.
Per person och per år har man tillgång att använda 50.000 kr till ROT och/eller RUT. Dvs max 100.000 kr i ordinarie arbetskostnad.
Notera att det inte går att göra RUT/ROT-avdrag på en person som är avliden tex dödsbostädning.
För att läsa mer om RUT och ROT hänvisar vi till Skatteverkets hemsida.
Snabblänkar för information (från Skatteverket):
- Tjänster som omfattas av RUT-avdrag
- Tjänster som omfattas av ROT-avdrag
- Kolla ditt aktuella saldo för RUT/ROT (detta får du på post varje gång vi ansöker om RUT/ROT)
- Beräkning om du är behörig att använda RUT/ROT
- Villkor för att få RUT-avdrag
- Villkor för att få ROT-avdrag